اشاره: درتاریخ 23 ساله بعثت پیامبر اکرم و نبی معظّم،روزهای بسیار مهم و سرنوشت سازی وجود دارد که هریک از رخدادهای آن به تنهایی برای اثبات حقانیت اسلام، نزد دوست و دشمن کافی است. یکی از این رویدادهای مهم و ممتاز«روز مباهله»(1) است که در آن توحید، نبوّت و امامت در کامل ترین چهره ها جلوه کرده و حقیقت ناب و نورانی خود را نشان داد.دراین واقعه عظیم و رویداد سترگ،مسلمانان به حقایقی پنهان از دین خود دست یافتند و فهمیدند که نام نورانی پیامبرخاتم (صلی الله علیه و آله) و خاندان عزیز او در کتاب های آسمانی پیامبران پیشین…
شنبه, 26 مهر 1393 ساعت 10:40
مقدمه روایات زیادی درباره ی غیبت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از وجود مبارک پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه ی اطهار علیهم السلام وارد شده است. برخی از آن ها، درباره ی وقوع غیبت است، چنان که فرموده اند: «قائم ما را غیبتی است بس طولانی » (1) و گروهی از آن ها، طولانی بودن مدت آن را مطرح کرده اند. (2) نیز در بعضی از آن ها، برای غیبت، حکمت ها و فوائدی مطرح شده است، هر چند فلسفه ی اصلی آن، ظاهرا، بیان نگردیده است، بطوریکه فرموده اند: «ما، ماذون نیستیم علت…
چهارشنبه, 21 خرداد 1393 ساعت 11:31
به نام خدا حکومت امام مهدی(عجل الله فرجه) تأمین کننده اهداف همه انبیای بزرگ الهی است و به همین دلیل شاخصه های آن به اهمیت و بزرگی اهداف آن است. اگر بخواهیم شاخصه های این حکومت را بررسی کنیم، قرآن و روایات خاص مهدویت منبع بسیار خوبی است ولی گذشته از روایات خاص می توان به آنچه در کلیات آیات قرآنی و ادعیه مأثور بیان می شود نیز استناد کرد. حکومت امام مهدی(عجل الله فرجه) تأمین کننده اهداف همه انبیای بزرگ الهی است و به همین دلیل شاخصه های آن به اهمیت و بزرگی اهداف آن است. اگر بخواهیم شاخصه…
دوشنبه, 19 خرداد 1393 ساعت 11:22
از زوایا و ابعاد گوناگونی می توان به مقوله ی مهدویت نگریست. مسأله ولادت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه شریف) یكی از آن جهات است كه در این نوشتار، در صدد اثبات آن و پاسخ به شبهات مطرح شده در این باره هستیم . انواع شبهه درباره ولادت حضرت (علیه السّلام) درباره ولادت حضرت مهدی (علیه السّلام) از دو جهت شبهه وارد شده است : 1ـ عدّه ای این گونه شبهه كرده اند كه منجی موعود، پا به عرصه گیتی نگذاشته و به دنیا هم نخواهد آمد و پدیدار شدن یك منجی در آینده و اصلاح عالم به دست…
یکشنبه, 18 خرداد 1393 ساعت 09:00
چکیده : این تحقیق در پی کشف نظر اهل بیت(علیهم السلام) راجع به نصب الاهی یا انتخاب مردمی مقام امامت می باشد. در این زمینه دو دیدگاه وجود دارد: غالب شیعیان، معتقدند که اهل بیت(علیهم السلام) منصوب به نصب الاهی هستند. در مقابل، عده ای می گویند با استناد به منابع خود شیعه، عقیده به نصب الاهی امام باطل است؛ چرا که براساس این منابع، اهل بیت(علیهم السلام)، اعتقادی به نصب الاهی امام نداشته اند، بلکه ایشان مقام امامت، به خصوص امامت سیاسی را وابسته به رأی و نظر مردم می دانستند و به انتخابی بودن آن قائل بوده اند.…
دوشنبه, 19 اسفند 1392 ساعت 09:30
خلاصه مقاله : امامت، در قرآن کریم، از جایگاهی بس بالا و والا برخورداراست . امام، به عنوان خلیفه ی خداوند د ر زمین، کامل ترین انسان و فلسفه ی خلقت به شمار آمده است . جایگاه رفیع امامت را از این جا می توان به دست آورد که خداوند حکیم، پس از آن که ابراهیم خلیل (علیه السلام) به مقام نبوت و رسالت، مقام امامت را به وی عطا کرد . از ایات قرآن به روشنی به دست می آید که خداوند، جهان را برای انسان آفریده است و فلسفه ی آفرینش انسان، این است که با پرستش خداوند…
چهارشنبه, 13 آذر 1392 ساعت 10:00
  اشاره : یکی از بحث های مهم امامت، فلسفه ی آن است که در این نوشتار ضمن بیان و بررسی دیدگاه متکلمان اسلامی، به مهم ترین فلسفه آن که به پرتو روایات نورانی اهل بیت (علیهم السلام) در بیانات متکلمان امامیه انعکاس یافته، پرداخته شده است . مقدمه : بحث درباره ی فلسفه یا اهداف امامت، یکی از بحث های کلی امامت است . این بحث، در آثار کلامی، به گونه های مختلف مطرح شده است . متکلمان اسلامی، آن جا که به تعریف امامت پرداخته اند . از هدف امامت و رسالت امام سخن گفته اند; زیرا، چنان…
پنج شنبه, 23 آبان 1392 ساعت 10:00
اشاره : متن ذیل سومین بخش از مناظره «حق شناس» (برادر شیعه) و «حق جو» (برادر اهل سنت) پیرامون ولایت امیرالمؤمنین(علیه السلام) و آیات مربوط به حماسه غدیر خم است که تقدیم می شود. داستان غدیر : با پایان گرفتن مناسک حج وداع در سال دهم هجری، رسول خدا(صلی الله علیه و آله) با همراهی هزاران تن از مسلمانان به سوی مدینه رهسپار گشتند. پس از طی مسافتی، به غدیر خم در صحرای جحفه رسیدند: مکانی که راه مدینه و مصر و عراق از یکدیگر جدا می شد. آن روز، روز پنج شنبه، 18 ذی الحجّه بود. در آن حال،…
یکشنبه, 05 آبان 1392 ساعت 10:00
چكیده :از روایات نقل شده از امام رضا علیه السلام، مقایسه پیامبر و امام و ذكر بیشتر صفات پیامبر براى امام استفاده مى شود. با كمك این روایات و تحلیل آنها ثابت مى شود كه مقام امامت ویژه افرادى است كه از بیشتر ویژگى هاى پیامبر برخوردار باشند. این گونه نیست كه هر كسى با عنوان خلیفه و حاكم مسلمین و مانند آن، شایستگى جایگاه امامت را داشته باشد.این نوشتار مى كوشد با روش اسنادى و تحلیلى با توجه به روایات نقل شده از امام رضا علیه السلام دیدگاه ایشان در مقایسه پیامبر و امام را بررسى كند. نتیجه بررسى…
سه شنبه, 16 مهر 1392 ساعت 08:00
پس از وفات پیامبر (صلی الله علیه و آله) تا به امروز، دو مکتب در عالم اسلام وجود داشته است : 1. مکتب امامت؛ 2. مکتب خلافت. مکتب خلافت می گوید: پیشوا و زمامدار انتخابی است. اما مکتب امامت می گوید: پیشوا و زمامدار امت همان اوصیای پیامبرند و این امر انتصابی است، نه انتخابی. آن گروه که می گویند تعیین پیشوا براساس انتخاب می باشد، معتقدند که این انتخاب به دست مردم انجام می گیرد، و بعد از پیامبر این مردمند که زمامدار را انتخاب می کنند. اما مکتب امامت می گوید که تعیین پیشوا (اوصیای پیامبر) از طریق…
پنج شنبه, 11 مهر 1392 ساعت 12:00
بشر برای پیمودن راه سعادت و گام نهادن در طریق عبودیت و پیشرفت معنوی و رسیدن به کمالات انسانی که مهم ترین هدف خلقت جنیان و انسان ها از نگاه قرآن است.(1) همیشه محتاج راهنمایان و پیشوایانی بوده اند تا آنان را در راه دستیابی به این هدف والای الهی یاری رسانند و آن چه موجب رشد و ترقی معنوی و رسیدن به این هدف است را به او تعلیم دهند و او را از آن چه سبب انحراف و گمراهی و سقوط می گردد بازدارند و در نهایت تشخیص راه حق از باطل و هدایت از ضلالت را به…
چهارشنبه, 10 مهر 1392 ساعت 12:00
چكیده :مفاد آیه اهتداء (آیه 35 سورة یونس) این است كه پیروی از كسانی مجاز است كه از هدایت افاضی الهی برخوردارند و در هدایت كردن دیگران، از هدایت اكتسابی بی‌نیازند. همچنین مفاد آیه این است كه ایصال به مطلوب، تنها از كسانی ساخته است كه از هدایت افاضی برخوردار باشند و چنین افرادی معصومند. با دلالت آیه بر عصمت امام، دلالت آن بر افضلیت امام نیز روشن است؛ زیرا معصوم بر غیر معصوم برتری دارد.كلید واژه‌ها: امام، امامت، عصمت، افضلیت، هدایت، هدایت بی‌واسطه، هدایت افاضی، هدایت اكتسابی، ایصال به مطلوب، ارائه طریق (نشان دادن راه).از دیدگاه شیعه امامیه، عصمت…
سه شنبه, 12 شهریور 1392 ساعت 12:00
9) ایراد خطبه ای است که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم پیش از حدیث «غدیر» ایراد فرموده، و همانطور که قبلاً خاطر نشان ساختیم آن خطب را علامه طبرسی قدس سره در کتاب «احتجاج» نقل نموده است.و اهل سنت نیز خطبه ای از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، پیش از معرفی حضرت علی علیه السلام به مقام امامت و خلافت در کتابهای خود آورده اند.از جمله: «ابن جریر طبری» در کتاب «الولایه» در طریق حدیث «غدیر»، از زید بن ارقم نقل نموده که پیامبرخدا صلی الله علیه و آله و سلم هنگام…
یکشنبه, 10 شهریور 1392 ساعت 12:00
چکیده : عوامل ظهور و بروز شیعه و یا به تعبیر دیگر: جدایی شیعه از عامه را می توان در امور ذیل خلاصه كرد: متن مقاله : اوّل: وجود آیات فراوان بر امامت و ولایت اهل بیت (علیهم السّلام) . دوم: وجود آیات فراوان در مورد فضائل و مناقب اهل بیت (علیه السّلام) . سوم: وجود آیات فراوان درباره مرجعیّت دینی اهل بیت (علیهم السّلام) . چهارم: وجود روایات فراوان بر امامت و ولایت اهل بیت (علیه السّلام) . پنجم : وجود روایات فراوان درباره فضایل و مناقب اهل بیت (علیهم السّلام) . ششم: وجود روایات فراوان درباره مرجعیّت دینی…
یکشنبه, 03 شهریور 1392 ساعت 08:00
5) حدیث غدیر :از جمله نصوص وارد شده در مورد جانشینی و خلافت بلافصل امیرمؤمنان علی علیه السلام حدیث شریف «غدیر» است که در اینجا مشروحاً به آن می پردازیم.غدیر در حدیث و تاریخ :پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم در سال دهم هجرت، برای تعلیم مراسم حج به مکه عزیمت نمود. این بار انجام این فریضه را برای آخرین سال عمر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم مصادف گردید و از این جهت آن را «حجه الوداع» نامیدند. افرادی که به شوق همسفری یا آموزش مراسم حج در رکاب وی بودند تا 120 هزار…
جمعه, 01 شهریور 1392 ساعت 12:00
اشاره :اعتقاد شیعه امامیه این است که امام و پیشوای امت اسلامی پس از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) باید از خطا و گناه معصوم باشد. آنان بر این عقیده از راه عقل و وحی دلیل آورده اند. در نوشتار پیشین دلایل عقلی آنان را مطرح نمودیم. در این نوشتار به تبیین دلایل وحیانی آن، از منظر قرآن کریم می پردازیم.آیه ابتلاء ابراهیم(علیه السلام)قرآن در آیه 124 سوره بقره از امتحان حضرت ابراهیم(علیه السلام) و آزمون هایی الهی سخن گفته و یادآور شده است که ابراهیم آن آزمون ها را با موفقیت کامل پشت سر گذاشت. در این هنگام…
چهارشنبه, 30 مرداد 1392 ساعت 12:00
حدیث ثقلین به گونه هائی که روایت شده است :1) مرحوم «طبرسی» قدس سره در کتاب «احتجاج» ص 210- «از سلیم بن قیس هلالی رحمه الله» روایت کرده که گروهی از مهاجرین و انصار در مسجد رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم گرد هم بودند و حدیث می گفتند، و از دانشها سخن می راندند. و امتیاز و سوابق درخشان قریش را به یاد می آوردند، و به سخنان رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از قبیل:«الائمه من قریش» و «للناس تبع لقریش» و «قریش ائمه العرب» و «لاتسبقوا قریشا» و «ان للقریش مثل…
جمعه, 25 مرداد 1392 ساعت 12:00
 چكیده : نگارنده از چند دیدگاه در باب نبوّت و امامت سخن مى‌گوید : نارسایى بشر در كسب فیض الهى؛ مستقلّات عقلیه مبناى قبول دین؛ تفاوت درجات انسانها؛ برهان امكان اشرف؛ عبودیت كامل و عبد كامل. پیوند میان عقل و نقل در این گفتار، قابل توجّه است.این گفتار، برگرفته از درس گفتارهاى شیخ محمود حلبى خراسانى در سال 1383 قمرى است. كلید واژه‌ها نبوت ؛ امامت ؛ مستقلّات عقلیه ؛ عبودیت كامل ؛ امكان اشرف ؛ نبوّت و امامت ـ برهان‌هاى عقلى ؛ حلبى، محمود ؛ پیوند عقل و نقل. اشاره :1. از عالم زاهد مرحوم حجّت الاسلام و المسلمین…
یکشنبه, 20 مرداد 1392 ساعت 12:00
اشاره :بحث درباره عصمت امام یکی از مهم ترین و پر چالش ترین بحث های امامت به شمار می رود. در میان مذاهب اسلامی، امامیه و اسماعیلیه عصمت را از اساسی ترین صفات امام می دانند؛ در حالی که مذاهب دیگر لزوم چنین صفتی را برای امام انکار کرده اند.در این نوشتار پس از تبیین ماهیت عصمت، دلایل عقلی امامیه بر لزوم عصمت امام را بررسی خواهیم کرد.هم چنین ضمن بررسی این ادله، به اشکالاتی که منکران مطرح کرده اند پاسخ خواهیم داد.حقیقت عصمتعصمت در لغت به معنی امساک، حفظ و منع است. چنان که ابن فارس گفته است:عَصَم یدل…
شنبه, 19 مرداد 1392 ساعت 12:00
4) حدیث ثقلین:از جمله احادیث مسلمه مقطوعه متواتره ای که در کتب شیعی و عامی، به یک مضمون وارد گردیده، و سند دیگری است بر شخصیت، و عظمت اهل بیت علیهم السلام، و دلیل محکمی است بر شایستگی و نبوغ آسمانی ایشان، و مرجعیتشان در جمیع احکام، و نمونه بارز دیگری است برخلاف بلافصل حضرت علی، امیرمؤمنان علیه السلام حدیث معروف «ثقلین» است که رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:«انی تارک فیلکم الثقلین کتاب الله و عترتی اهل بیتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا ابداً و لن یفترقا حتی یردا علّی الحوض».مسلمیت، و تواتر این…
چهارشنبه, 16 مرداد 1392 ساعت 12:00