چکیده امامت از دیدگاه شیعه بعنوان یک «اصل اعتقادی» مطرح است نه بعنوان یک حکم فقهی فرعی، و ایشان شرایط سه گانه (علم خدادادی، عصمت و نصب الهی) را در امام، معتبر می دانند،در عرف کلام شیعی، این مفاهیم با مفهوم مرجعیّت در شناختن احکام الهی و حکومت وفرمانروایی بر جامعة اسلامی،عجین شده بدان گونه که گویی واژة امامت، بر همگی آنها دلالت می کند نخستین مسأله در این باب، در باره ضرورت امامت و رهبری در جامعه است. آیا اصولاً وجود امام ورهبردرجامعه ضرورت دارد؟ بر فرض که ضرورت داشته باشد، آیا بر خداوند نصب امام واجب است ویا…
یکشنبه, 26 آذر 1391 ساعت 10:00
در فرهنگ اسلامى، جهان عرصه تقابل و هماورى دو «ولايت» است؛ ولايت خدا و دوستان او از يك سو و ولايت شيطان (طاغوت) و پيروان او از سوى ديگر. در اين فرهنگ انسانها يا در خط ولايت خدا و دوستان خدا هستند كه خدا آنها را از تاريكيهاى نادانى و گمراهى خارج و به روشناى دانايى و رستگارى داخل مى كند و يا در خط ولايت شيطان و دوستان شيطان كه اوليائشان آنها را از روشنايى هدايت به تاريكيهاى ضلالت سوق مى دهند : اللَّه ولىّ الذين امنوا يخرجهم من الظلمات إلى النور والذين كفروا أوليائهم الطاغوت يخرجونهم من النور إلى…
یکشنبه, 26 آذر 1391 ساعت 10:00
با مراجعه به کتاب هاي کلامي شيعي و غير شيعي و نيز کتاب هاي فلسفي و عرفاني پي مي بريم که دو تفسير و روش در تعريف امامت وجود دارد : 1- تعريف کلامي در تعريف کلامي براي امامت آن گونه که قبلا اشاره شد تکيه گاه متکلمين بر بعد رياست و زعامت اسلامي و جانشيني پيامبر صلي الله عليه و آله دراموري است که مربوط به دنيا و دين مردم مي باشد.شيخ مفيد رحمه الله مي گويد: «امامت عبارت است از پيشي گرفتن در چيزي که مقتضاي اطاعت و اقتداء به او است.»(1)شيخ طبرسي رحمه الله مي نويسد: «آنچه…
یکشنبه, 26 آذر 1391 ساعت 10:00
1- امامت، مهم‏ترين جايگاه بحث‏هاى كلامى بحث و گفت و گو درباره‏ى خلافت و امامت، يكى از مهم‏ترين و ديرين‏ترين بحث‏ها و گفت و گوهايى است كه در جهان اسلام، پس از رحلت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله ميان مسلمانان مطرح شده است. اگرچه پيش از اين مسئله، درباره‏ى مسائل ديگرى اختلاف نظر پيدا شد، اما اختلاف در فلسفه‏ى امامت و خلافت، داراى ويژگى‏هاى بى مانندى بود. عبدالكريم شهرستانى، پس از اشاره به پاره‏اى از اختلافات و مباحثه‏هايى كه به هنگام رحلت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و پس از آن، ميان مسلمانان رخ داد، مى‏گويد:…
یکشنبه, 26 آذر 1391 ساعت 10:00
این نوشتار بر آن است، پس از بررسی تعریف قاعدهِ لطف، دیدگاه فلا‌سفه و متكلمین را دربارهِ آن تبیین نماید، و به برخی شبهات قاعدهِ لطف پاسخ دهد. تعریف‌ لطف‌ ‌بیش‌تر متكلمان، لطف‌ را چنین‌ تعریف‌ كرده‌اند: «لطف، آن‌ است‌ كه‌ مكلّف، با آن، به‌ فرمان‌برداری‌ نزدیك‌تر و از انجام‌ گناه‌ دورتر شود.» ‌شیخ‌ مفید می‌گوید: «لطف، عبارت‌ است‌ از آن‌ چه‌ كه‌ مكّلف، با آن، به‌ فرمان‌بری‌ نزدیك‌ و از گناه‌ دور می‌شود و در اصل‌ توان‌ مكلّف‌ بر انجام‌ تكلیف، مؤ‌ثّر نبوده‌ و به‌ حدّ اجبار نرسیده‌ باشد.»[1] ‌شیخ‌ طوسی‌ می‌گوید: «لطف، عبارت‌ است‌ از آن‌ چه‌ كه‌…
یکشنبه, 26 آذر 1391 ساعت 09:59
یکی از آیاتی که اهل سنت برای اثبات عدالت تمامی صحابه استناد و رضایت دائمی خداوند  از کسانی که در این واقعه حضور داشته اند استفاده می کنند ، آیه 18 سوره فتح است که خداوند در این آیه می فرماید :لَقَدْ رَضِیَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِینَ إِذْ یُبَایِعُونَکَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِی قُلُوبِهِمْ فَأَنْزَلَ السَّکِینَةَ عَلَیْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِیبًا .(1)به راستى خدا هنگامى که مؤمنان ، زیر آن درخت با تو بیعت مى کردند از آنان خشنود شد ، و آنچه در دل هایشان بود بازشناخت و بر آنان آرامش فرو فرستاد و پیروزى نزدیکى به آن ها پاداش…
یکشنبه, 26 آذر 1391 ساعت 09:57
شیعه معتقد است که قدرت امام معصوم(علیه السلام)منبعث از خداست، امام را امت انتخاب نمی کند، بلکه امامت او مثل نبوت پیامبران، به نص الهی است. وصیت و نص رسول خدا علی(علیه السلام)خلافت را حق مسلم و قطعی خود می دانست و در نهج البلاغه بر مدعای خود از طرق گوناگون استدلال کرده است. آن حضرت در موارد زیادی از حق خویش سخن گفته است که جز با مساله ی تنصیص و مشخص شدن حق خلافت برای او به وسیله پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)قابل توجیه نیست. در نهج البلاغه صریحا درباره ی اهل بیت می فرماید…
یکشنبه, 26 آذر 1391 ساعت 09:47
تاریخ اسلام فرازهای مختلف و گوناگونی دارد که برخی از آنها مورد قبول و تسالم همگان بوده و چندان جای بحث و گفتگو در آنها نیست. ولی برخی دیگر این چنین نبوده و آثاراختلاف نظر در آنها کاملا مشهود است. این گونه مباحث گرچه نیاز بیشتری به تحقیق و تحلیل تاریخ دارند، اما چه بسا نتایج بهتر و اساسی تری را نیز در بر داشته باشند. مساله تاریخی فدک در شمار مباحث تاریخی قرار دارد، که در این مقاله ابعاد مختلف آن مورد تحلیل و بررسی قرار خواهد گرفت. ضرورت طرح این موضوع : ممکن است بعضی چنین تصور کنند…
یکشنبه, 26 آذر 1391 ساعت 09:44
 تعريف و اقسام لطف :متكلمان عدليه، عبارت هاى گوناگونى را در تعريف لطف به كاربرده اند .برخى از اين تعاريف، چنين است : 1- شيخ مفيد، در تعريف آن گفته است :اللطف ما يقرب المكلف معه الى الطاعة و يبعد عن المعصية، و لا حظ له فى التمكين و لم يبلغ حد الالجاء;لطف، آن است كه به سبب آن، مكلف به طاعت نزديك، و از معصيت دور مى شود، و در قدرت مكلف بر انجام دادن تكليف، مؤثر نيست و به مرز اجبار نيز نمى رسد .2- ابواسحاق نوبختى، در تعريف لطف گفته است :اللطف امر يفعله الله تعالى بالمكلف…
یکشنبه, 26 آذر 1391 ساعت 09:41
مقدمه(توضیحی پیرامون مباحثی که در این سلسله مقالات ارائه می گردد) :[1] مطالبی که در حوزه امامت در کتب مختلف اعم از کتب کلامی، فلسفی، عرفانی، تفسیری، حدیثی و... توسط علمای شیعه عرضه شده و می شود، در تقسیم اولیه به دو شاخه ی کلّی منقسم می شود :الف- امامت برون مذهبیب- امامت درون مذهبینوع بحث در حوزه امامت برون مذهبی به بحث های اختلافی بین مذهبِ حقّه ی جعفری و سایر مذاهب می پردازد. در این حوزه با توجّه به منابع و مدارک معتبر بین فرقین (مانند قرآن، احادیث متواتر و...) به بحث و بررسی ادّله پرداخته، در صدد…
سه شنبه, 30 آبان 1391 ساعت 14:02