رسالت زینب(سلام الله علیها) پیامی است به همه انسان ها، به همه کسانی که بر شهادت امام حسین(علیه السلام) می گریند و به همه کسانی که بر آستان سالار آزادگان حسین(علیه السلام) سر خضوع و ایمان فرود می آورند مرگ در راه مبارزه را نیستی ندانستن حضرت زینب(سلام الله علیها) در این فراز از خطبه به مسئله مرگ در راه خدا اشاره دارد و مرگ یک مجاهد و مبارزه را پایان زندگی نمی داند. فریاد سفیر کربلا در طول اسارتش همین است که بر همگان ثابت کند که در منطق حسین(علیه السلام) شکست راه ندارد و شهادت یک روی سکه…
چهارشنبه, 01 آبان 1398 ساعت 11:51
حجت الاسلام و المسلمین رجبعلی (احمد) زمانی روزهای سخت، اندوهگین و غمبار پس از واقعه عاشورا سال ۶۰ ه‍.. ق می‌گذشت. بنی امیه برای استحکام حاکمیت خود و قدرت‌نمایی و تسلط بیشتر کارهای ذیل را انجام داد : ابتداء پیروزی و غلبه خود را به فرمانداران شهرهای بزرگ و کوچک اعلان تا با آزین بندی و شادی ظاهری در میان مردم آن را منعکس نمایند و پیروزی خود را جشن بگیرند . سپس فرزندان خردسال و خانواده‌های باقیمانده سالار شهیدان و دیگر قهرمانان صحنه کربلا را به نشانه اسارت از کربلا حرکت داده و به سوی کوفه و دیگر شهرهای…
یکشنبه, 28 مهر 1398 ساعت 19:44
حضرت زینب(سلام الله علیها) در شیوه تبلیغی خود، به ویژه در خطبه هایش می کوشد ضمن بیان افتخار و عزت اسلام و خاندان نبوت، پرده از نفاق امویان بردارد و با استنادهای تاریخی خود، خاندان اموی را رسوا و ادعاهای پوچ و بی اساس آنها را در تاریخ برملا کند. قدر مسلم قیام امام حسین(علیه السلام) آغاز یک مبارزه و تکوین آن است، ادامه مبارزه و هدایت آن در مسیر واقعی اش مرهون اسارت زینب(سلام الله علیها) است. برای حفظ ماهیت یک قیام پشتوانه ای قوی و برانگیزنده لازم است و سفیر کربلا سعی کرد مبارزاتش را بر اصولی تغییرناپذیر…
شنبه, 27 مهر 1398 ساعت 11:43
مهیا زاهدین لباف امام حسن عسکری(علیه السلام) فرمود: نشانه های مؤمن پنج چیز است: پنجاه رکعت نماز (نماز یومیه و نمازهای نافله)، زیارت اربعین، انگشتر به دست راست کردن، جبین را در سجده بر خاک گذاردن، بسم الله الرحمن الرحیم را در نماز بلند گفتن» یک جرعه آفتاب قال ابومحمد الحسن العسکری(علیه السلام): «عَلاماتُ المُؤْمِنِ خمْس: صَلاةُ الْخَمْسِین، وَ زِیارَةُ الْأرْبِعَینِ وَ التَّخَتُّمُ فِی الْیمِینِ، وَ تَعفیرُ الْجَبِینِ وَ الْجَهْرُ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم؛ امام حسن عسکری(علیه السلام) فرمود: نشانه های مؤمن پنج چیز است: پنجاه رکعت نماز (نماز یومیه و نمازهای نافله)، زیارت اربعین، انگشتر به دست راست کردن،…
جمعه, 26 مهر 1398 ساعت 19:39
محمد فاضل «اربعین » - برگزاری مراسم بزرگداشت مردگان در روز چهلم مرگ - از سنت و آداب و رسوم رایج و شایع در همه امتها و ملتهاست، مسیحیان نیز ملتزم می باشند و یهودیان این مراسم را روز سی ام برگزار می کنند. توجیه اربعین از دیدگاه سید مقرم مرحوم علامه مقرم به منظور تفسیر و تحلیل اربعین، سعی دارد که مراسم اربعین امام حسین (علیه السلام) را منطقی و موجه و متعارف در همه ملل و اقوام جلوه دهد از این رو می گوید: «من النوامیس المطردة، الاعتناء بالفقید بعد اربعین یوما مضین من وفاته... و النصاری یقیمون…
پنج شنبه, 25 مهر 1398 ساعت 16:24
میرحامدحسین نیشابوری هندی یکی از بزرگ پاسداران حریم ولایت در قرن سیزدهم هجری است. خاندان این علامه مجاهد همگی در علم و زهد و فضیلت سرآمدان روزگار خود و مدافعان مذهب حقه امامیه در جوامع اسلامی بویژه هندوستان بوده اند. کتاب شریف «عبقات الانوار فی مناقب الائمه الاطهار علیهم السلام» از شاهکارهای علمی و اعتقادی شیعه و برترین اثر علامه به شمار می رود. چكيده: ميرحامد حسين هندى (1246 ـ 1306 ق) از دانشمندان شيعه قرن سيزدهم در هند است كه كتاب «عبقات الانوار» او در اثبات امامت، جاوانه است. وى مجموعه‌اى از نامه‌ها و نوشته‌هاى متفرّقه خود را در…
پنج شنبه, 25 مهر 1398 ساعت 12:00
محمد فاضل یکی دیگر از موضوعاتی که به عنوان دلیل معتبر و سند قانع کننده، در رابطه با ورود اهل بیت (علیهم السلام) به کربلا می تواند مورد استفاده قرار گیرد، جریان دفن سر مقدس امام (علیه السلام) در کربلا و ملحق شدن آن به پیکر مطهر است. شهرت دفن سرهای مطهر با توجه به این که دفن سر مطهر امام (علیه السلام) در کربلا به معنای آمدن اهل بیت (علیهم السلام) به کربلا است، اعتراف به این موضوع، خود دلیلی مستقل بر این مدعا می باشد; از این رو نام کسانی که این مطلب را بین علمای شیعه مشهور…
چهارشنبه, 24 مهر 1398 ساعت 16:21
محمد فاضل بنابراین موضوع مهم تاریخی اربعین را با تکیه بر حدس و گمان به این که از کبوتر استفاده شده باشد، نمی توان به اثبات رساند. اساسا در امور تاریخی معیار، نقل معتبر مورخان است و حدس و گمان و احتمال، مطلقا هیچ ارزش علمی ندارد. علل استبعاد از زبان سید بن طاووس قبل از نقل جریان اربعین، بررسی ادله ای که سید بن طاووس برای بعید شمردن جریان ذکر می کند، لازم است. دلایل استبعاد از نظر او عبارتند از: ۱- استجازه; ۲- اقامت یک ماهه; ۳- بعد مسافت; که به بررسی هر یک می پردازیم: ۱- استجازه…
دوشنبه, 22 مهر 1398 ساعت 16:19
محمد فاضل تحلیل مبنای تاریخی اربعین حسینی قسمت اول از دیدگاه بسیاری از صاحب نظران و مورخان شیعه و اهل سنت، مبنای تاریخی چنین بزرگداشتی، ورود اهل بیت به کربلا در اولین اربعین حسینی (سال ۶۱ هجری) و دفن سرهای مطهر شهیدان بویژه سر مقدس امام حسین (علیه السلام) در کنار پیکرهای مطهر آنهاست. چکیده: گرامی داشت اربعین سالار شهیدان حضرت حسین بن علی (علیه السلام) در میان شیعیان آن حضرت از اهمیت و ارزش ویژه ای برخوردار است. از دیدگاه بسیاری از صاحب نظران و مورخان شیعه و اهل سنت، مبنای تاریخی چنین بزرگداشتی، ورود اهل بیت به کربلا…
پنج شنبه, 18 مهر 1398 ساعت 15:22
نویسندگان:  ابوالفضل خوش منش منبع:  فرهنگ رضوی سال دوم بهار 1393 شماره 5 چکیده شخصیت ابراهیم (علیه السلام) در قرآن با ابعادی همچون «پدر و تبار عالی»، «پدرِ ذریه و امّت بسیار» و «صاحب دعا و دعوت های سرنوشت ساز» معرفی شده است. او پیامبر احتجاج های برهانی و پیشوای خردمند و محترم نزد ملل و نحل مختلف است و از جمله دعاهای حضرت ابراهیم (علیه السلام) ، داشتن ذریه ای مؤمن و مسلم و باقی ماندن زبانی گویا و صادق پس از اوست. از نگاه قرآن و روایت ها، نسل حضرت ابراهیم (علیه السلام) تا پیامبر اکرم (صلی الله…
شنبه, 30 شهریور 1398 ساعت 18:30
نویسندگان:  عسکرى اسلامپور کریمى منبع:  نشریه پاسدار اسلام 1386 شماره 308 در میان ائمه معصوم (علیه السلام) سه امام در خردسالى به امامت رسیدند: امام جواد (علیه السلام) در هفت سالگى، امام هادى (علیه السلام) در نه سالگى و حضرت مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در پنج سالگى؛ از این رو، از همان عصر امامت امام رضا(علیه السلام) به بعد، این سؤال مطرح شد که با توجه به مقام بسیار ارجمند امامت، چگونه انسانى در خردسالى به امامت مى‏رسد؟ زیرا دوران شکوفایى رشد و عقل در مردان، به طور معمول از پانزده سالگى شروع و در چهل سالگى به…
چهارشنبه, 27 شهریور 1398 ساعت 21:04
نویسندگان:  سید موسی صدر منبع:  پژوهشهای قرآنی 1386 شماره 49 و 50 ویژه نامه قرآن و خانواده چکیده مطرح شده است. این نوشتار با بررسى چهار دیدگاه: امامت به معناى نبوت، رهبرى سیاسى، پیشوایى پیامبران و راهنمایى باطنى به نقد و ارزیابى آنها پرداخته و خود با ارائه دیدگاه پنجمى (امامت به معناى پیشاهنگى در عمل) بر این باور است که این دیدگاه با آیات قرآن سازگارتر مى‏نماید. متن  امامت ابراهیم (علیه السلام) از موضوعاتى است که در معنا و حقیقت آن دیدگاه‏هاى گوناگونى از سوى مفسران برخى از معارف و آموزه‏هاى قرآن کریم به ظاهر ساده و آسان مى‏نماید؛…
سه شنبه, 12 شهریور 1398 ساعت 17:54
نویسندگان:  محمد فخر روحانی، اعظم وفایی، زهرا کریمی منبع:  پژوهشنامه معارف حسینی سال چهارم بهار 1398 شماره 13 چکیده یکی از حوادثی که در منابع تاریخی علمای اسلامی ثبت شده و در سال 61هجری قمری در سرزمین کربلا رخ داده است واقعه عاشوراست. این حادثه تاریخی نه تنها موردتوجه و علاقه تحقیقی مسلمانان واقع شده، بلکه نظر بسیاری از اندیشمندان غیرمسلمان و مستشرقین را نیز به خود جلب کرده است. می توان گفت پیش از یک قرن است که برخی از مؤسسات شرق شناسی به مباحث اسلامی ازجمله تبیین حادثه عاشورا و عزاداری امام حسین(ع) پرداخته اند. با بررسی های…
یکشنبه, 10 شهریور 1398 ساعت 13:14
نویسنده: بشوی محمد یعقوب منبع: مجله  طلوع  پاییز 1385، شماره 19 چکیده سوره دهر، عمل بسیار خالصانه و ایثارگرانه عده ای از امت اسلامی را به نمایش می گذارد که به اعتراف اکثر روایات فریقین مرتبط با اهل بیت(علیهم السلام) می باشد و از این باب آنان سبب نزول سوره بوده اند. برخی دانشمندان اهل سنت اسباب نزول هفت گانه دیگری را هم مطرح نموده اند که نه تنها با محتوای سوره بیگانه است، بلکه از حیث متن و سند بسیار ضعیف و از اعتبار ساقط است. عده ای از دانشمندان اهل سنت از جمله ابن تیمیه این سوره را…
دوشنبه, 04 شهریور 1398 ساعت 14:31
نویسنده: محمد جواد طبسی منبع: مجله  فرهنگ كوثر  اسفند 1379، شماره 48 اشاره روز بیست و چهارم ذی الحجه در تاریخ اسلام، روزی بسیار مهم و سرنوشت ساز است، روزی است که بر اثر یک حادثه کوچک، ولی بسیار عظیم و دارای اهمیت، یکی از آیات الهی بر پیامبر صلی الله علیه و آله نازل شد. در اثر نزول همین آیه، پیامبر صلی الله علیه و آله پرده از یک مسئله بسیار مهم برداشت و جریان خاتم بخشی علی علیه السلام را به اطلاع مردم رساند. آیه ای که نازل شد، آیه ولایت بود و خبر مهم، اعلام ولایت و…
دوشنبه, 04 شهریور 1398 ساعت 14:21
روز بیست و چهارم بنا بر اَشْهر روزی است که مُباهَلَه کرد رسول خدا صَلَّی‌اللَّهِ عَلِیهِ و َاله با نصارای نجران و پیش از آنکه خواست مُباهله کند عبا بر دُوش مبارک گرفت و حضرت امیرالمؤمنین و فاطمه و حَسَن و حسین عَلیهمُ‌السلام را داخل در زیر عبا نمود و گفت پروردگارا! هر پیغمبری را اهل‌بیتی بوده است که مخصوص‌ترین خلق بوده‌اند به او. خداوندا! این‌ها اهل‌بیت منند، پس از ایشان برطرف کن شک و گناه را و پاک کن ایشان را پاک کردنی؛ پس جبرئیل نازل شد و آیه تطهیر در شأن ایشان آورد. پس حضرت رسول صَلَّی‌اللَّهِ عَلِیهِ…
دوشنبه, 04 شهریور 1398 ساعت 11:06
نویسنده: حجت الاسلام ایلقار اسماعیل‌زاده منبع: نشریه طلوع چکیده آیه «مباهله» (آل‌عمران:61) از مهم‌ترین ادله قرآنی، در خصوص فضیلت و برتری اهل‌بیت(ع) محسوب می‌گردد. مفسران و دانشمندان مذهب اهل‌بیت(ع) و اهل سنت در طول تاریخ درباره این آیه بحث‌های مختلفی را انجام داده‌اند. در این مقاله با توجه به اهمیت موضوع، آیه «مباهله» را به صورت تطبیقی از دیدگاه فریقین بررسی و به شبهات، ابهامات و سؤالات مربوط پاسخ داده شده است. نکته حائز اهمیت این است که از ظاهر آیه «مباهله» نمی‌توان برای ولایت و رهبری اهل‌بیت(ع) استفاده نمود؛ چون ظاهر این آیه شریفه صرفاً فضیلت و برتری اهل‌بیت(ع)…
دوشنبه, 04 شهریور 1398 ساعت 09:09
جریان مباهله نقطه عطفی در تاریخ اسلام محسوب می‌شود؛ چرا که در آن روز بار دیگر نور اسلام در آفاق هستی درخشیدن گرفت و عالمیان در سال نهم هجرت، حقانیت نبوت پیامبر خاتم صلی‌الله علیه و آله و منزلت اهل‌بیت آن حضرت را برای چندمین بار به نظاره نشستند و روز مباهله، به‌عنوان یکی دیگر از روزهای جشن و پیروزی و روز دعا و شکرگزاری در تاریخ اسلام ثبت شد. در این نوشتار، به برخی از دستاورد و آموزه‌های حیات‌بخش جریان مباهله می‌پردازیم: 1- سند حقانیت شیعه نزول آیه مبارکه مباهله، واضح‌ترین دلیل بر فضیلت و عالی‌ترین مدرک برای حقانیت…
دوشنبه, 04 شهریور 1398 ساعت 09:05
چکیده: همواره در برابر مسائل دینی دو گروه صف‌آرایی می‌کنند؛ گروهی از آن حمایت کرده و درصدد اثبات آن هستند و گروهی با آن مخالفت کرده و برای ابطال آن تلاش می‌کنند. در نتیجه میان این دو دسته بحث و گفت‌وگو صورت می‌گیرد. مدعی حق، برای اثبات رأی خود از استدلال منطقی که راهی استوار و تضمین شده است استفاده می‌کند، اما گاهی طرف مقابل او آن‌چنان لجوج و متعصب است که وی را وادار می‌کند از راهی دیگر استفاده کند. یکی از روش‌هایی که در این مواقع مدعی حق می‌تواند از آن استفاده نماید تا طرف مقابل راهی جز…
دوشنبه, 04 شهریور 1398 ساعت 09:04
تعریف واژه مباهله واژه مباهله از ریشه‌ی «بهل» گرفته شده است. این ریشه و مشتقات آن، در معانی «رها ساختن» و «ترک گفتن» به کار می‌رود (زمخشری، 1960 م، ص 71/ راغب، 1412 ق، ص 149) و به همین مناسبت، به معنای لعنت و نفرین نیز به‌کاررفته است (مطرزی ، 1979، ج 1، ص 93/ ابن منظور، 1408 ق، ج 1، ص 522/ ابن حیان، 1423ق، ج 3، ص 188). در بیان ارتباط معنای نخست و دوم گفته‌اند: لعنت الهی، موجب جدا شدن و انفکاک انسان از رحمت خداوند می‌شود (فخر رازی، 1415 ق، ج 3، ص 249) و یا…
دوشنبه, 04 شهریور 1398 ساعت 09:03

archive