در این نوشته، خلاصه‌ای از اعتقادات شیخ صدوق(ره) درباره صفات و ویژگی‌ها ائمه اطهار(علیهم السلام) بیان می‌شود. 1. پیغمبران و رسولان و حجت‌هاى خدا(علیهم السلام) برتر از فرشتگانند.[1] 2. خدای‌ تعالى مخلوقات را براى حضرت محمّد پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهل بیت او(علیهم السلام) آفریده است و اگر ایشان نبودند خداوند آسمان‌ها و زمین، بهشت و جهنم، آدم و حوا، فرشته و هیچ آفریده دیگری را نمی‌آفرید.[2] 3. ائمه اطهار(علیهم السلام) «اولو الامر» هستند، -که خداوند دستور به اطاعت و پیروی از آنها فرموده است-، شاهدان بر مردم، ابواب اللَّه، راه خدا، راهنمای به سمت خداوند، جایگاه اسرار خدا، نمایندگان…
یکشنبه, 13 آبان 1397 ساعت 18:44
عصمت در آثار کلامی سید مرتضی با تمرکز بر کتاب تنزیه الانبیاء و الائمه مقدمه کتاب تنزیه الانبیاء و الائمه نوشته سید مرتضی علم الهدی از جمله آثار مهم کلامی مکتب بغداد است که طی قرون و اعصار مورد توجه علمای شیعه و سنی قرار گرفته است و آثاری ناظر به آن به رشته تحریر درآمده است. این کتاب سرآغاز مجموعه ای از تک نگاری های متکلمان مسلمان در مسئله ی عصمت پیامبران و امامان علیهم السلام بوده است و بعدها مورد توجه دانشمندان بزرگی چون فخر الدین رازی، جلال الدین سیوطی، محمدباقر سبزواری و … قرار گرفته است. سید…
سه شنبه, 01 آبان 1397 ساعت 13:07
علم امام، از مقولات بحث انگیز و جنجالی دانش کلام است. از دیر زمان، این مسأله مورد بحث متکّمان شیعی، قرار داشته و تاکنون نیز، از جایگاه و حرمت بحث، کاسته نشده است. 1- اعتقاد به علم وسیع امام: ضمائر و نهان آدمیان، زبانها و لهجه ه، صناعات و... در میان متکلّمان شیعه، ابواسحاق اسماعیل بن اسحاق نوبختی (م 311 هـ) از قدیمی ترین کسانی است که در میان طرفداران این اعتقاد، نام برده می شود. این اندیشه، به مرور توسعه یافت و در اعصار اخیر، در اذهان متکلّمان و محدّثان و متدینان، تفکّر حاکم گردید. 2- اعتقاد به علمِ…
یکشنبه, 29 مهر 1397 ساعت 13:15
نوبختی‌ها از متکلّمان برجسته و تأثیرگذار شیعی در عصر خود بوده‌اند و آثار فاخری از خویش در موضوعات مختلف به جا گذاشته‌اند. بخش مهمّی از این آثار هم در حوزۀ امامت بوده که متأسفانه به ما نرسیده و تنها برخی از قطعه‌های آن‌ها در میان کتاب‌های عالمان شیعی نقل شده است؛ مانند نقل بخشی از التنبیه ابوسهل اسماعیل بن نوبخت در کتاب کمال الدین و تمام النعمه شیخ صدوق.[۱] در میان این بخش‌ها نیز تعریف امامت وجود ندارد؛ ولی با توجه به اینکه شخصیت‌های بزرگی مانند شیخ مفید رحمه‌الله در نوشته‌های خویش به آثار نوبختیان نظر داشته‌اند، معمولاً دیدگاه‌های متفرّد…
شنبه, 14 مهر 1397 ساعت 14:04
نویسندگان: زهير بلندقامت پور/ محمدباقر ملكيان چكيده يكي از مباحثي كه امروزه در ايران، به پيروي از بعضي متفكران غربي مطرح مي‌شود، تقدس‌زدايي از جهان و دين است. از جمله مباحثي كه سعي در تقدس‌زدايي از آن شده است، جايگاه امام است. برخي نويسندگان ادعا كرده‌اند كه علماي قرن دوم و سوم، از جمله شيخ صدوق، هيچ مقام فرابشري براي ائمه(علیهم السلام) قائل نبوده‌اند و علماي متقدم و حتي خود اهل‌بيت(علیهم السلام)، امامت را در حد «علماي ابرار» تنزل داده‌اند. برخي نيز اعتقاداتشان مخالف اين نظر بوده، تحت عنوان غلات شناخته شده و از جامعة شيعي طرد شده‌اند. اين مقاله…
دوشنبه, 09 مهر 1397 ساعت 09:38
بیانات آیةالله العظمی وحید خراسانی دام ظله العالی در دیدار جمعی از مبلغین با موضوع عظمت زیارت امام حسین علیه السلام ، مقام قمر بنی هاشم سلام الله علیه و اهمیت عزاداری ایام عاشورا بسم الله الرحمن الرحیم اعوذ بالله من الشیطان الرجیم: (وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا) این بیان خداست: کیست احسن قولا از کسی که دعوت کند به خدا و آن دعوت توأم باشد با عمل صالح. کسانی که در این ایام به تبلیغ این دین و این مذهب می روند، اینها باید بدانند کاری که متکفل اند کار انبیاء است، الذین یبلغون رسالات…
شنبه, 24 شهریور 1397 ساعت 16:01
علامه حلّى رحمه الله در اين زمينه مى گويد: مفسّران اتّفاق نظر دارند كه (أَبْناءَنا) به حسن و حسين  عليهما السلام و (وَأَنْفُسَنا) به على عليه السلام اشاره دارد. بنابراين، خداوند متعال او را نفس حضرت محمّد صلى الله عليه وآله قرار داده است. در اين جا، منظور تساوى و برابر بودن است و شخصِ برابرِ با كامل ترين انسان ها و اولى ترين آن ها به تصرّف، در واقع كامل ترين و اولى ترين به تصرّف است. پس او نيز مانند رسول خدا، كامل ترين ولايت در تصرّف را دارد. اين آيه بهترين دليل بر بالا بودن مقام و رتبه مولايمان امير مؤمنان على عليه السلام است; چرا كه خداوند متعال او را با نفس رسول خدا صلى الله عليه وآله برابر…
دوشنبه, 12 شهریور 1397 ساعت 10:09
سند زیارت جامعه حضرت آیت الله میلانی در ابتدای کتاب با پیشوایان هدایت گر به بررسی سند زیارت جامعه کبیره پرداخته‌اند و بیان فرموده‌اند: گرچه ما اطمينان داريم كه اين متن از امام هادى عليه السلام صادر شده است اما براى تثبيت اين نظر مطالبى را بيان می‌نماييم تا موجب يقين همگان به صدور اين متن از امام عليه السلام باشد. زيارت جامعه كبيره‏ زيارت جامعه كبيره از زيارت‏‌هاى مهم است كه ما شكّى در صدور آن نداريم. پيش از بررسى سند آن بايد به چرايى ناميدن اين زيارت به زيارت جامعه پاسخ گفت. پاسخ روشن است؛ چرا كه همه…
دوشنبه, 22 مرداد 1397 ساعت 12:02
نویسنده: محمد صفرجبرئیلی   ابو عبدالله محمد بن محمد بن نعمان معروف به شیخ مفید و ابن المعلم، در روز 11 ذی قعده سال 336 ق در عُکبَری ( در ده فرسنگی بغداد ) متولد شد. (1) چون پدرش معلم بود، او را ابن المعلم می گفتند. او در کودکی به همراه پدر به بغداد آمد و سپس مشغول فراگیری دانش شد. وی ابتدا از محضر بزرگانی چون ابوعبدالله حسین بن علی معروف به جُعَل «از بزرگان معتزله» و ابویاسر شاگرد متکلم نامی ابوالجیش مظفر بن محمد خراسانی بلخی استفاده کرد. به پیشنها ابویاسر در درس علی بن عیسی رمّانی…
شنبه, 20 مرداد 1397 ساعت 14:09
بسم الله الرحمن الرحيم قال الله تعالي: ﴿يَا أَيهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّٰهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ﴾ حضرت صادق، امام راستین پیشوا و مقتدای اهل دین کرد احیا، شرع جدش مصطفی داد رونق، رسم و آئین ولا مکتب فقه و فضیلت باز کرد دعوت مردم ز نو آغاز کرد حضرت امام جعفر صادق(علیه السلام) با آن شخصيت بسيار با عظمت علمی ‌و جامع الاطرافشان، بر تمامی عالم اسلام حق دارند، يعني در تمام رشته‌هاي علمی، اسلامی، ‌از ايشان، هدايت‌ها و معارفی که کافي و وافي باشد باقي مانده است؛ در رشتۀ الهيات، عقايد، توحيد، اخلاق، فقه، احکام، تفسير قرآن و همۀ…
دوشنبه, 25 تیر 1397 ساعت 02:45
قاعده لطف در اثبات امامت، به این معنا است که اسلام دین الاهی است و توسط پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) به مردم عرضه شد و پس از ایشان باید کسانی از جانب خداوند معین شوند تا دین را به مردم معرفی کنند و ترویج نمایند. امام (علیه السلام) کارشناس حقیقی دین است که اسلام را به بهترین نحو به مردم می شناساند. پس لطف الاهی ایجاب می کند که عنایت او همواره برای هدایت بشر، ساری و جاری باشد. برخی از علمای اصول وجود امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را در میان فقها،- در مسئله ای…
سه شنبه, 05 تیر 1397 ساعت 13:54
نویسنده: سید محمد رضا حسینی جلالی مصحِّح وناقد ومتخصّص در حدیث ورجال واز پژوهشگران ومدرِّسان عربی زبان حوزه علمیّه مترجم: جویا جهانبخش پژوهشگر معارف اسلامی وادبیّات فارسی  چکیده: مسئله غیبت حضرت مهدی (علیه السلام) گستره ای فراخ از میراث مکتوب شیخ مفید (۳۳۶ یا۳۳۸ - ۴۱۳ ه. ق) را پُر کرده واو کتابها ورساله های متعدّدی در این باره نوشته ودر هر یک از آنها مباحث مربوط به غیبت را مورد بررسی همه جانبه قرار داده است. در روزگار شیخ مفید، مباحث مربوط به غیبت هم از حیث مادّه وموضوع وهم از حیث روش وشیوه دگرگون شده بودند. در اواخر…
سه شنبه, 29 خرداد 1397 ساعت 18:44
حضرت آیت الله جعفر سبحانی ظهر امروز در جلسه تفسیر سوره توبه که در مدرسه علمیه حجتیه قم برگزار شد، با ارائه توضیحاتی درباره این سوره مبارکه، اظهار داشت: سوره توبه سوره نهم قرآن بوده و ۱۲۹ یا ۱۳۰ آیه بنابر دو قول دارد. وی افزود: هدف از نزول این سوره دو مسأله است؛ هدف نخست برداشتن امان از مشرکان است، هرچند پیامبر و اسلام هر دو مظهر رحمت هستند، ولی مشرکان با اصل اول قانون اساسی اسلام یعنی لا اله الا الله مخالف هستند و هدف دوم مربوط به رسوایی منافقان است که ظاهرا لا اله الا الله می‌…
دوشنبه, 31 ارديبهشت 1397 ساعت 11:54
وقتی ما نجف بودیم، قبر شیخ طوسی شکافته شد و بدن و کفن ایشان صحیح و سالم بود. مرحوم آقای خویی که در فقه و اصول پهلوانی بودند، روزی در فکر بودند و وقتی از ایشان علت را پرسیدیم، فرمودند: در فکر هستم که شیخ طوسی که بود و ما که هستیم؟!.  حضرت آیت الله  وحیدخراسانی در دیدار جمعی از دست‌اندرکاران همایش" واکاوی اصالت میراث حدیثی شیعه" با اشاره به ارزشمندی و در عین حال مشکل بودن کار حدیث و دفاع از میراث حدیثی امامیه، تأکید کردند: شیخ الطائفه، جناب شیخ طوسی، محیی مذهب شیعه است. ایشان به بغداد هجرت…
پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1397 ساعت 10:52
حضرت آیت الله سبحانی یکی از مهم ترین عوامل عصمت انبیاء در مقابل گناهان را "علم به عواقب و آثار گناهان" عنوان کردند و افزودند: اگر انسان نسبت به عواقب گناه علم قطعی داشته باشد، در مقابل معصیت بیمه می شود.   در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه عاملی سبب می شود که انبیاء و ائمه معصومین عليه السلام از دوران کودکی تا آخرین روز حیات گناه نکنند و عصمت داشته باشند، اظهار داشتند: عصمت دارای دو مرحله "عصمت از گناه" و "عصمت از خطا" است؛ انبیاء در برابر جلوه گری گناهان استقامت می ورزند و هرگز خطا…
شنبه, 08 ارديبهشت 1397 ساعت 11:05
متعصب ترین و نقادترین فقهای اهل سنّت، بخاری را صحیح و معتبر می دانند، در این کتاب از ابی ولید از ابن عیینه، از عمرو بن دینار، از ابن ابی ملیکه از موربن مخرمه روایت شده است که رسول الله صلى اللَّه علیه و آله و سلم فرمود: فاطِمَةُ بِضعَة مِنّی، مَن اَغضَبها فَقد أغضَبَنی فاطمه سلام الله علیها پاره تن من است، هر آن کس او را غضبناک کند مرا خشمگین کرده است. وَ ما کانَ المؤمنون لِینفروا کافَّة فَلولا نَفر مِن کُلّ فِرقَة مِنهُم طائِفة لِیَتفَقّهوا فِی الدّین وَ لِیَنذروا قَومَهم إذا رَجَعوا إلَیهِم لَعلّهُم یَحذرون (1) نباید…
سه شنبه, 08 اسفند 1396 ساعت 08:36
آن چه را که می‌خواهم عرض کنم، نقش صدیقه طاهره است و سهم بزرگ ایشان در اسلام و بقاء اسلام، این جهت را می‌خواهم مورد بحث قرار بدهم. باز در اینجا مقدمه‌ای لازم است و آن این است که از قدیم مورد بحث قرار گرفته که آیا اسلام و ایمان با هم ترادف دارند و یا ایمان اخصّ از اسلام است. همان طور که قبلاً عرض کردم، سرفصل‌هایی را من مطرح می‌کنم، آقایان خودشان پیگیری کنند. این بحث، بحث بسیار مهمی است و آثار و فوائد بسیار زیادی دارد. حق آن است که اسلام و ایمان ترادف دارند؛ این هم…
سه شنبه, 24 بهمن 1396 ساعت 13:38

آن چه را که می‌خواهم عرض کنم، نقش صدیقه طاهره است و سهم بزرگ ایشان در اسلام و بقاء اسلام، این جهت را می‌خواهم مورد بحث قرار بدهم. باز در اینجا مقدمه‌ای لازم است و آن این است که از قدیم مورد بحث قرار گرفته که آیا اسلام و ایمان با هم ترادف دارند و یا ایمان اخصّ از اسلام است. همان طور که قبلاً عرض کردم، سرفصل‌هایی را من مطرح می‌کنم، آقایان خودشان پیگیری کنند. این بحث، بحث بسیار مهمی است و آثار و فوائد بسیار زیادی دارد.

حق آن است که اسلام و ایمان ترادف دارند؛ این هم باز مطلبی است که مجال ورود در آن نیست. با توجه به این جهت، صدیقه طاهره سلام الله علیها، نقششان و سهمشان در بقاء اسلام، موارد بسیار زیادی دارد. بعضی از این موارد اختصاص به خود ایشان دارد، احدی با ایشان شریک نیست حتی امیرالمؤمنین؛ با قاطعیت عرض می‌کنم.

آن چهار مقدمه‌ای که عرض کردم در امر نفاق، وقتی این حدیث را دقت کنیم با توجه به این مقدمه‌ای که اخیراً عرض کردم که «لا یحبّك إلّا مؤمن ولا یبغضك إلّا منافق» حکم منافق چه شد؟ از آن طرف باز دقت کنید که مقصود از حبّ صرفاً این صفت نفسانیه نیست؛ من فلانی را دوست دارم، صرفاً لقلقه لسان نیست. نمی‌گویم اثر ندارد، در درگاه الهی چقدر اثر دارد بنده نمی‌دانم، اما این را می‌دانم حبّی که در اینجا قرار گرفته است در مقابل بغض است، ایمان در مقابل نفاق است و نفاق قرار شد حکمش حکم کفر باشد، ایمان قرار شد با اسلام مساوی باشد؛ دیگر خودتان نتیجه‌گیری کنید. بعضی از مطالب را به صراحت نمی‌توانم عرض کنم،‌ این عرائض بنده یقیناً پخش خواهد شد، یک مقداری ملاحظه می‌کنم در گفتارم و خودتان هم توجه دارید.

صدیقه طاهره پاره تن رسول الله بودند «إنّما فاطمة بضعة منّی» رسول الله از دنیا رفتند، این پاره تن باقی ماند. در این عالم برای چه باقی ماند؟ از طرفی پاره تن است، از طرفی فرموده‌اند: اولین کسی که به من ملحق می‌شود از اهلبیت من تو هستی؛ پس برای چه ماندند صدیقه طاهره؟ شاید برای این جهت ماندند - شاید در بعضی از جلسات عرض کرده باشم، لذا تفصیلاً اینجا وارد نمی‌شوم - بلکه به ظنّ قوی، بلکه می‌توانم عرض کنم یقیناً برای این جهت چند صباحی در این عالم ماندند، تا خطّ ایمان را از خطّ نفاق در این عالم مشخص کنند و بروند. این کار از پیغمبر اکرم هم صورت نگرفت، از امیرالمؤمنین هم تحقق پیدا نکرد، اختصاص به صدیقه طاهره دارد. از این حق بزرگ از صدیقه طاهره نسبت به اسلام و مسلمین تا روز قیامت نباید غافل بشویم و روی این جهت باید کار کنیم. شرح این مطلب دیگر با خودتان؛ کار کنید. از شما توقع کار است.

سه شنبه, 24 بهمن 1396 ساعت 12:55
حضرت آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی، در پیامی به چهارمین «سوگواره نگین شکسته» در مشهد مقدس،  پیرامون سیره زندگی حضرت فاطمه (س)  در مشهد آورده اند: وظیفه بزرگ شیعیان در عصر حاضر، ابلاغ پیام فاطمیه به سراسر جهان می باشد و نباید آن را منحصر به یک شهر و یا یک کشور نمود. پیام فاطمیه، پیام رحمت و مودّت و دوستی و درس خداشناسی و توحید و رهبری صالح برای تمام جهان است. متن پیام حضرت آیت الله صافی گلپایگانی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم ایام شهادت ام الائمه النقباء، حجة الله الکبری، بقیه النبوه و ثمره الرساله،…
شنبه, 21 بهمن 1396 ساعت 10:57
حضرت آیت الله صافی در نوشتاری، ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را تشریح کرده‌اند. * فاطمه كيست؟ اللّهم صلّ علي الصديقة فاطمة الزكية حبيبة حبيبك و نبيّك و ام أحبّائك و أصفيائك الّتي انتجبتها و فضّلتها و اخترتها علي نساء العالمين و صلّ علي ولدها الذي بشّرها به خاتم النبيين صلوات الله عليه و آله، بقية الله في ارضه ارواح العالمين له الفداء. پيرامون شخصيت جامع الأطراف و وسيع الأبعاد حضرت زهرا سلام‌الله‌عليها آنچه گفته‌اند و نوشته‌اند و باز هم گويندگان و نويسندگان بگويند و بنويسند، به پايان بيان مقامات و درجات و فضائل حضرت نمي‌رسند. اگر…
دوشنبه, 09 بهمن 1396 ساعت 13:30

archive